Docent Peter van Haasteren aan het woord

Algemeen 25 februari 2020

Onze docenten zijn heel belangrijk voor ons, maar zeker ook voor jou. Daarom stellen we graag een aantal docenten aan je voor. Zo krijg je een goed beeld van hun achtergrond en wat zij je kunnen bieden. Hieronder de visie van Peter van Haasteren over zijn vak en zijn ervaringen als docent bij Geoplan.

Peter van Haasteren: ‘Altijd de vertaalslag naar de échte praktijk maken’

Kennis en enthousiasme delen houdt me scherp

Ruimtelijke ordening is de rode draad in mijn loopbaan. Ik ben Peter van Haasteren, 66 jaar en al jaren docent bij Geoplan. Direct na mijn studie kwam ik met dit boeiende werkveld in aanraking en sindsdien heb ik er geen afstand meer van willen en kunnen doen. De reden is eenvoudig: in de omgeving waarin we werken en leven, wordt gebiedsontwikkeling steeds ingewikkelder. In combinatie met de vele aspecten die bij ruimtelijke ordening komen kijken, blijft dit werkveld ontzettend dynamisch. Ontwikkelingen staan nooit stil. Ik wil mijn kennis en enthousiasme dan ook graag delen en overdragen. Dat houdt me scherp.

Een leuke praktische insteek met het Reken-tekenatelier

Ik wil met studenten altijd de vertaalslag naar de échte praktijk maken. Eén van de dingen waar ik zelf enthousiast over ben, en de studenten gelukkig ook, is het Reken-tekenatelier. Ik heb deze lesvorm zelf ontwikkeld. In een middag werken we in een ateliervorm met kleine groepen aan een te ontwikkelen locatie. We doorlopen alle stappen; van financiële analyse van de te ontwikkelen locatie tot de schets van een stedenbouwkundige opzet. Juist de praktische insteek zorgt ervoor dat mijn vakgebied leuk blijft, voor mij en voor de studenten.

Ruimtelijke ordening is en blijft míjn vakgebied

Ik ben mijn gehele werkzame leven al in dit werkveld actief. Mijn kennismaking met ruimtelijke ordening was bij de afdeling grondzaken van het ministerie van VROM. Na deze ervaringen op landelijk niveau koos ik voor functies op lokaal niveau bij de gemeente Utrecht en Rotterdam. Zo bouwde ik mijn ervaring op met alles wat er komt kijken bij de ontwikkeling en uitvoering van een evenwichtige aanpak voor ruimtelijke ordening. Dat gaat verder dan kennis van de wet- en regelgeving. Juist de vertaalslag naar de praktijk en nauwe samenwerking met alle betrokken partijen is wat mijn vakgebied interessant houdt.

Blijven werken aan je eigen ontwikkeling

Ruimtelijke ordening is ontzettend breed onderwerp. Daarom is het cruciaal dat je je in veel verschillende richtingen blijft bekwamen. Die diversiteit blijft een uitdaging. De komende jaren wordt dit werkveld zeker niet minder boeiend, integendeel. De complexiteit van gebiedsontwikkeling neemt alleen maar toe. Zeker in een land waarin we met veel mensen op een relatief klein oppervlak wonen en werken. Het is dus noodzakelijk om te blijven werken aan je eigen ontwikkeling binnen het werkveld. Met mijn eigen ervaring lever ik daar graag een bijdrage aan. Bijvoorbeeld door te doceren en mee te werken aan de ontwikkeling van de leergangen. Op die manier probeer ik mensen in mijn werkveld te helpen in hun verdere ontwikkeling. Dat geeft me energie.

Lesgeven is gewoon leuk

Tijdens mijn werk kreeg ik regelmatig de vraag om collega’s meer te vertellen over grondbeleid en planeconomie. Ik merkte dat ik daar veel plezier aan beleefde. Ik vond het zo leuk dat ik sinds 2003 ook parttime docent ben. Eerst aan de Academie voor Bouwkunst en later aan de hogeschool in Rotterdam. Daarnaast heb ik met een aantal mededocenten de Stichting Orbiters opgericht, die later ging samenwerken met Geoplan. Hier geef ik al weer jaren met veel plezier les.

Peter van Haasteren is als docent betrokken bij de leergang basis planeconomie en financiële regie bij gebiedsontwikkeling.

Bel mij terug

Heeft u vragen en wilt u graag terug worden gebeld door een van onze studieadviseurs?