Greep op bewonersbijeenkomsten

In vier stappen naar succesvolle bewonersbijeenkomsten

Het is niet gemakkelijk om in het overvolle Nederland geaccepteerde oplossingen te vinden voor initiatieven zoals aanleg van windparken, hangplekken voor jongeren en renovaties van wijken. De burger wordt mondiger  en emoties kunnen hoog oplopen tijdens bijeenkomsten. Ook in kleinere overleggen lijkt redelijkheid soms ver te zoeken. Hoe hou je daarbij emoties in toom? En hoe bereik je een aanvaardbaar resultaat?

  • Opnieuw aangepast aan de laatste ontwikkelingen
  • Inzicht in groepsgedrag
  • Gereedschappen om effectief met emoties om te gaan
  • Succesvol onderhandelen met burgers en actiegroepen
  • In vier stappen naar een succesvolle dialoog

Inhoud

De overheid wil graag betrokken burgers. De Omgevingswet is daar een voorbeeld van. Maar overheden voelen ook de druk om projecten op tijd, binnen budget en binnen beleidskaders uit te voeren. Burgers en actiegroepen worden mondiger en stellen steeds vaker eisen waar overheden vaak geen budget voor hebben. Dit koorddansen tussen burgers en overheid vraagt om communicatieve vaardigheden en kennis van onderhandelingsprocessen.

De tweedaagse cursus ‘Greep op bewonersbijeenkomsten’ helpt je in vier stappen om succesvolle bijeenkomsten te creëren. Je leert constructieve gesprekken te voeren met actievoerders en hoe je eigen emoties en emoties in de zaal in toom houdt. Ook leer je hoe je hoge verwachtingen van burgers vertaalt in realistische resultaten en krijg je tips uit de praktijk over strategie, werkvormen en communicatie met kritische burgers en belangengroepen. Zo krijg je grip op je projectomgeving.

In deze praktische cursus aan de hand van échte cases leer je in vier stappen greep te krijgen op de dialoog met kritische bewoners en actiegroepen. Met de komst van de Omgevingswet is deze training nóg relevanter voor eenieder die werkt in de publieke sector!

Voor wie

Deze training is bedoeld voor projectleiders en inhoudelijk deskundigen van overheden, woningcorporaties, waterschappen en adviesbureaus die moeten optreden op bewonersbijeenkomsten of in overleggen met bewoners. De training is ook een verrijking voor organisatoren van bijeenkomsten die werkzaam in bovenstaande sectoren.

De training wordt in een kleine groep van maximaal 10 personen gegeven en er is veel aandacht voor een persoonlijke aanpak en vragen.

Cursusdagen

Voorjaar 2020

  • dinsdag 19 mei
  • woensdag 20 mei

Programma

DAG 1

Stap 1:  een gedegen aanpak: strategie, valkuilen en werkvormen

  • Introductie en inleiding
  • Belangrijkste missers bij groepsbijeenkomsten
  • Praktische werkvormen

 

Stap 2: begrijpen van groepsgedrag en risico-perceptie burgers

  • Groepsgedrag en groeps-emoties
  • Risico-perceptie van burgers

 

Stap 3: van emotioneel en verstorend gedrag naar constructieve dialoog

  • De basistechnieken: 10 praktische tips en interactieve oefeningen om de meest voorkomende emotionele en verstorende momenten te beheersen en om te vormen naar een dialoog

DAG 2

Vervolg Stap 3

  • Opfrisoefening basistechnieken
  • Jouw communicatiestijl, conflicterende karakters en hoe hiermee om te gaan
  • Archetypes: veel terugkerende persoonlijkheden in bewonersbijeenkomsten

Stap 4: onderken dat dialoog met burgers/actiegroepen een onderhandelingsproces is

  • Hoe voorkom je dat er een win-verlies situatie ontstaat
  • Een effectieve onderhandelingsstrategie voor de publieke ruimte
  • Toepassing in de praktijk
  • Resterende vragen en evaluatie van de training

Docent

  • drs. V.J. (Victor) Coenen is werkzaam bij Witteveen+Bos in Den Haag, waar hij binnen- en buitenlandse projecten op het gebied van omgevingsmanagement leidt.

Wilt u meer informatie?
Download dan onze brochure

Geoplan

Bel mij terug

Heeft u vragen en wilt u graag terug worden gebeld door een van onze studieadviseurs?